Nyheter
Ny rapport: Stadig flere høyt utdannede bruker KI på jobb
Nesten halvparten av de høyt utdannede oppgir at de selv bruker KI på jobben. Av de som sier de bruker teknologien, oppgir åtte av ti at de bruker den ukentlig.
Det viser den nye rapporten «Samspillet mellom kunstig intelligens, kunnskapsarbeid og den norske modellen» som SINTEF og Akademikerne lanserer 12. juni.
– KI har blitt et vanlig verktøy i hverdagen, vi ser samtidig at det er betydelig strekk i laget og ulike behov for involvering og opplæring på de enkelte arbeidsplassene, sier Lise Lyngsnes Randeberg, lederen i Akademikerne.
Rapporten kartlegger hvordan KI påvirker høyt utdannedes arbeidshverdag og peker på konkrete områder der norske arbeidsplasser kan forbedre seg. Den kommer med 11 anbefalinger til myndigheter, kunnskapsarbeidere, ledere og virksomheter for å lykkes med KI-innføring hos kunnskapsarbeiderne.
Noen utvalgte tall fra rapporten:
KI-bruk i praksis:
- 44% av høyt utdannede oppgir at de selv bruker KI på jobben
- 3 av 4 oppgir at KI brukes på deres arbeidsplass.
- 8 av 10 høyt utdannede KI-brukere oppgir at de bruker teknologien ukentlig
Opplæring og medvirkning:
- Bare 26% mener de får tilstrekkelig KI-opplæring på jobben
- Kun 1 av 3 opplever at ledere inviterer ansatte med i KI-utviklingen
- Bare 20% (i snitt) oppgir at tillitsvalgte er involvert i KI-prosesser (innkjøp/utvikling/implementering)
Fremtidsutsikter:
- 45% av de høyt utdannede KI-brukerne tror teknologien vil automatisere deler av jobben deres i fremtiden.
- 6 av 10 er positive til KIs påvirkning på egen yrkesgruppe i fremtiden.
- 69% av de som tjener over 1 million er positive til KI. 33% av de som tjener under 600 000 er positive til KI.
KI har blitt et vanlig verktøy
Seks av ti høyt utdannede er positive til KIs påvirkning på egen yrkesgruppe i fremtiden, men er samtidig opptatte av og bevisste på utfordringene med teknologien.
Nesten halvparten av de høyt utdannede KI-brukerne tror teknologien vil automatisere deler av jobben deres, og håper at dette kan frigjøre tid til mer verdiskapende oppgaver. Norske kunnskapsarbeidere tror ikke KI setter arbeidsplassen deres i fare, men at det kan gjøre dem som mestrer teknologien mer effektive.
Rapporten viser at KI hovedsakelig brukes som støtteverktøy av høyt utdannede.
– Det er lite som tyder på at dette vil endre seg raskt. Trygg KI-bruk krever fagkompetanse og faglig skjønn. Derfor må medarbeiderne involveres i testing og innføring av teknologien. God involvering skaper trygge ansatte og reduserer risikoen ved innføring, sier Randeberg.
Stort potensial for bedre medvirkning
Bare 26 prosent av de høyt utdannede mener de får tilstrekkelig KI-opplæring på jobben, og kun én av tre opplever at ledere inviterer ansatte med i KI-utviklingen.
– Partssamarbeid og medbestemmelse er norsk arbeidslivs styrke — dette gjelder også for KI. Ansatte som er med fra starten, skaper bedre løsninger og verktøyene blir brukt mer effektivt, sier Randeberg.
Bare 20 prosent i snitt oppgir at tillitsvalgte er involvert i innkjøp, utvikling og implementering av KI på arbeidsplassen. Når ny teknologi skal innføres, er det ofte ledelsen, IT-avdelingen og eksterne leverandører som styrer hvilke løsninger som velges og hvordan de skal fungere.
– De som faktisk skal bruke teknologien i jobben sin får sjelden være med å forme prosessen eller får forklart hva som er det beste for deres virksomhet. Dette er en utvikling som må endres, sier Randeberg.
Les hele rapporten her.