21. august, 2019
– Oppdatert 13. september, 2019
Nyheter
Se opptak fra vår lektordebatt: Hvordan sikrer vi at de beste vil jobbe i skolen?
Akademikerne la tirsdag frem rapporten «Lektorkompetanse og lønn i videregående skole» og inviterte til debatt om rekrutteringsutfordringene i videregående skole.
Se opptak av arrangementet her! Rapporten fra Menon ligger nederst i denne nettsaken.
Alle er enige om at det må bli mer attraktivt å jobbe som lærer.
Likevel sliter mange skoler med å rekruttere høyt kvalifiserte lærere, og lektorene er lønnstapere sammenlignet med andre akademikergrupper. Akademikerne legger frem rapporten «Lektorkompetanse og lønn i videregående skole» og inviterer til debatt.
Hvordan løser vi rekrutteringsutfordringene i norsk skole, hvordan bør lønn brukes som virkemiddel – og hvorfor brukes ikke lokale, kollektive lønnsforhandlinger for å skaffe de beste lærerne?
Program:
Kari Sollien, leder Akademikerne Læreren – skolens viktigste ressurs
Gjermund Grimsby, prosjektleder og partner i Menon Presentasjon av rapportens hovedfunn
Espen Eek Brandlistuen, lektor videregående Med lektorbriller: Lønn som fortjent?
Paneldebatt: Hvordan løser vi rekrutteringsutfordringene i norsk skole?
Paneldeltakere:
Rita Helgesen, leder Norsk Lektorlag
Jan Olav Birkenhagen, leder Akademikerne kommune
Hege Mygland, avdelingsdirektør KS, forhandlingsavdelingen
Siv Henriette Jacobsen, gruppeleder Østfold Arbeiderparti og 3. kandidat Viken Arbeiderparti
Anette Solli, fylkesrådsleder i Akershus og fylkesrådslederkandidat Viken Høyre
Debattleder: Ola Magnussen Rydje
Rapporter
Alle rapporterLektorkompetanse og lønn i videregående skole
Rapporten ser på kompetansesituasjonen i norsk skole på tvers av regionen, lønn som virkemiddel - og lokale forhandlinger som løsning.